Tabla navala este o tabla groasa laminata la cald, cu o rezistenta mare la coroziune si abraziune, folosita in industria navala la constructia de nave si diverse parti componente ale acestora.
In ultimii ani a fost acordata o mai mare importanta sigurantei si durabilitatii navelor, cat si protectiei mediului din mare.
1. Tabla din otel cu rezistenta normala – are valoarea limitei de curgere de minim 235 N/mm2
In functie de temperatura la care se normeaza rezilienta, se identifica trei grupe:
– grupa A, cu rezilienta normata la O grade Celsius;
– cu grupa D, cu rezilienta normata la -20 grade Celsius;
– din grupa E, cu rezilienta normata la -40 grade Celsius.
2. Tabla din otel cu rezistenta ridicata – are valoarea limitei de curgere minima cuprinsa intre 315 şi 390 N/mm2.
In aceasta grupa intra otelurile pentru constructii navale furnizate in trei nivele de rezistenta. Fiecare nivel este divizat de marcile de otel, in categoria A, D, E:
– nivelul de rezistenta 32 – simbolizat A32, D32, E32, cu limita de curgere 315 N/mm2;
– cu nivelul de rezistenta 36 – simbolizat A36, D36, E36, cu limita de curgere 355 N/mm2;
– nivelul de rezistenta 40 – simbolizat A40, D40, E40, cu limita de curgere 390 N/mm2.
Acestea lucreaza dupa registre navale proprii, ce impun reglementari si restrictii in domeniul constructiilor navale. O analiza comparativa a acestor registre arata faptul ca pentru domeniul naval exista o coerenta tehnica si o echivalenta in ceea ce priveste prescriptiile pentru majoritatea caracteristicilor. Astfel sunt realizate produse compatibile, cu un nivel de calitate asemanator.
Cele mai importante Societati de clasificare din industia constructiilor navale s-au asociat in IACS (International Association of Classification Societies). Membrele acestei asociatii sunt:
ABS – American Bureau of Shipping (S.U.A);
BV– Bureau Veritas (Franta);
DNV – Det Norske Veritas (Norvegia);
GL– Germanischer Lloyd (Germania);
KRS – Korean Register of Shipping (Korea);
LRS – Lloyd’s Register of Shipping (UK);
NKK – Nippon Kaiji Kyokai (Japonia);
PRS – Polski Rejestr Statkow (Polonia);
RINA – Registro Italiano Navale (Italia);
IRS – Indian Register of Shipping (India).
Registrele de clasificare sunt institutii de stat, organizate in scopul verificarii si confirmarii starii tehnice a navelor de transport, precum si a certificarii posibilitatii acestora de a naviga in siguranta.
In principal, registrele de clasificare navala elaboreaza:
– reguli pentru incercarea materialelor ce se intrebuinteaza la constructia navelor, a masinilor si instalatiilor navale;
– pentru stabilirea dimensiunilor elementelor de constructie;
– dupa care se supravegheaza constructia navelor, a masinilor si instalatiilor navale;
– dupa care se executa probele finale de receptie ale navei, ale masinilor si instalatiilor navale;
– reguli dupa care se executa vizitarea, de catre expertii registrului, a navelor aflate in exploatare, cu scopul de a li se asigura o stare tehnica buna.
In Romania functioneaza Autoritatea Navala Romana, care a luat nastere prin fuziunea dintre Inspectoratul Navigatiei Civile cu Registrul Naval Roman.
<< Inapoi