Otelul este utilizat pe o scara larga in domeniul maritim, acesta fiind subiectul pe care il abordam in acest articol.
Comertul global
Pe distante lungi, majoritatea transportului maritim se face prin containere. Se estimeaza ca 90% din marfurile din lume sunt transportate pe mare. In total, aproximativ 14 trilioane de dolari din marfurile lumii petrec ceva timp intr-o cutie mare de metal.
Exista peste 20 de milioane de containere maritime in lume, iar majoritatea sunt fabricate din otel.
Structura containerelor este robusta, fiind omologata de producator sa suporte sarcini mari.
Soclu este o structura de otel sudata, iar pentru pereti si acoperis se utilizeaza tabla cutata. Intreaga structura este grunduita si vopsita electrostatic.
In anii 1950, antreprenorul american Malcolm McLean a realizat importanta unor containere cu dimensiuni standardizate. In acest fel, produsele ar putea ramane in containerele lor de la punctul de fabricatie pana la livrare. Rezulta costuri reduse in ceea ce priveste forta de munca si potentialele daune.
Recife artificiale
Otelul rezistent la uragane a fost folosit pentru a crea sute de bariere in fata valurilor. Acestea inconjoara tarmurile din Caraibe, coasta americana a golfului si Asia de Sud-Est.
Unele dintre aceste recife de otel au fost proiectate pentru a forta valurile sa se sparga in larg. Astfel fiind protejate plajele. Altele retin sedimentele de pe plaje pentru a preveni eroziunea de coasta.
De asemenea, otelul a fost folosit pentru a crea sute de recife artificiale care ofera locuinte pentru milioane de specii de viata marina.
Cand vine vorba de construirea celor mai mari meganave din lume, nu exista un material mai favorizat de ingineri decat otelul.
Un exemplu este nava de croaziera Harmony of the Seas de la Royal Caribbean International. A fost construita cu 227.000 de tone de otel. Cu o inaltime de trei ori mai mare decat Stadionul Olimpic din Londra si aproape la fel de lunga cat patru terenuri de fotbal la un loc.
De asemenea, cele mai puternice submarine au carcase din otel dur pentru a rezista presiunii submarine. In timp ce designul lor a avansat de-a lungul secolelor, un lucru a ramas constant – constructia lor din otel.
Cel mai lung pod maritim din lume este fabricat din otel
Cu o lungime de 55 de kilometri, podul Hong Kong-Zhuhai-Macau este cel mai lung pod maritim din lume. Pentru constructia sa au fost utilizate 420.000 tone otel. Cantitate suficienta pentru a construi 60 de turnuri Eiffel.
Podul Hong Kong-Zhuhai-Macao reduce timpul de deplasare intre Hong Kong si partea continentala a Chinei. In loc de trei ore si jumatate, distanta este parcursa in aproximativ 30 de minute.
Construirea podului a durat noua ani si au contribuit experti din Marea Britanie, SUA, Elvetia, Japonia si Olanda.
Recordul precedent pentru cel mai lung pod din lume peste o mare era detinut tot de chinezi cu un pod de 42 de kilometri.
<< Inapoi