Otelul carbon contin urme de elemente de aliere, fier si carbon. Ele reprezinta 90 % din productia totala de otel. Acestea pot fi clasificate, la randul lor, in functie de continutul de carbon:
a) Oteluri cu continut scazut de carbon, pana la 0,3 % carbon. Cea mai mare categorie a acestei clase de otel este constituita din produse laminate plate (tabla sau benzi) de obicei in stare laminata la rece. Este cea mai comuna forma de otel, deoarece pretul sau este relativ redus si are proprietati acceptabile pentru mai multe aplicatii.
b) Oteluri cu continut mediu de carbon, au intre 0,3 si 0,6 % carbon. Cresterea continutului de carbon la aproximativ 0,5 %, insotit de o crestere a continutului de mangan, permite acestui tip de otel sa fie utilizat in stare calita si revenita. Are rezistenta buna la uzura si este folosit pentru piese mari, foraje si componente auto.
c) Oteluri cu continut ridicat de carbon, intre 0,6 – 1 % carbon. Utilizate in special pentru fire de inalta rezistenta.
d) Oteluri cu un continut foarte ridicat de carbon, 1 – 2%. Sunt utilizate pentru produse din otel dure, cum ar fi instrumente pentru decupat metalul si arcuri pentru camioane.
In general cresterea cantitatii de carbon reduce ductilitatea, dar mareste rezistenta la tractiune si capacitatea de a se intari prin calire. In procesul de laminare se adauga carbon fierului pentru a-i consolida structurile si pentru a intari metalul rezultat. Cantitatea de carbon adaugata modifica proprietatile otelului.
Otelul cu continut scazut de carbon este foarte ductil. Utilizat pentru a produce foi laminate plate si benzi de otel, care sunt folosite pentru a construi nave, caroserii, produse din sarma, aparate de uz casnic, placi de tabla. Datorita cantitatii reduse de carbon, acest otel este de obicei mai maleabil decat alte tipuri de otel. Ca urmare, acesta poate fi laminat subtire in produse, rezultand de exemplu panouri de caroserii. Continutul de carbon folosit pentru aceste panouri este de obicei mai mic de 0,10 %. Iar pentru produse cum ar fi placile structurale laminate din otel de obicei pana la 0,3 %. Tevile realizate din acest tip de otel sunt folosite pentru transportul de substante, cum ar fi gaze si petrol.
Continutul mai mare de carbon face ca otelul sa fie mai dur, dar reduce sudabilitatea, ductibilitatea si il face mai fragil.
Otelul cu continut mediu de carbon este mai usor de prelucrat, iar unii producatori adauga putin siliciu si mangan pentru a imbunatati calitatea otelului. Este ductil si dur, cu proprietati bune de uzura. Acest tip de otel este mai ductil decat otelul cu continut ridicat de carbon si mai putin maleabil decat otelul cu continut scazut de carbon. Otelurile care au continut mediu de carbon au o rezistenta buna la uzura, astfel incat acestea sunt adesea folosite pentru piese auto si aplicatii similare. Acestea sunt, de asemenea, utilizate in forjare si pentru productia de piese mari.
Un otel cu continut ridicat de carbon are rezistenta la tractiune mai mare, dar este mai putin ductil si maleabil decat otelul cu continut scazut si mediu de carbon. Este foarte dur si are o buna memorie a formei facandu-l ideal pentru arcuri si sarma. Este utilizat de aseamenea pentru productia de fire de inalta rezistenta.
Deoarece este destul de fragil otelul cu continut ridicat de carbon nu este pretabil pentru lucrul la rece. Poate fi incalzit si tratat sub presiune pentru a deveni exceptional de dur. Acest tip de otel este utilizat pentru a crea componente care necesita duritate extrema, necesitand o manipulare speciala.
Articole similare:
<< Inapoi